Thursday, March 17, 2011

IBU KU MAU SEMBAHYANG ROH BAPA....

kali nie nk kisahkan pula pasal mummy aku yang tersayang,dia belum lagi dapat hidayah untuk memilih mana2 agama untuk di anuti.Tapi dia tetap sokong dan percaya akan pilihan agama yang anak-anak dia pilih.Adakala kami usik mumy dengan bertanya kenapa mumy tak nak masuk mana2 agama?dia selamba jawab ah! nanti bila mati dia tak dapat berjumpa dengan arwah bapa yang telah meninggal dunia.Ringkasnya jawapan yang di bagi sebab mumy tak tahu apa itu agama dan apa itu terkandung dalam agama.Bahkan pada mumy apa saja yang orang-orang lama dulu buat maka hendaklah di ikuti tanpa adanya ingkar.
Apa daya kami anak-anaknya yang dah pun ada ilmu tentang agama sedikit,apa-apa agama yang kami anuti sekali pun kami tetap terus mencurahkan kasih sayang kami pada beliau.Dalam keluarga besar kami ada antaranya beragama islam,kristian,buddha dan pagan pun masih ada.
Pada masa-masa tertentu bila kami berkumpul memang terdapat kadang kala terbincang isu-isu agama dan pantang larang.Terutama dalam agama islam yang pada mereka terlalu banyak DON"T dari DO.Dan tenntang sikap perangai orang islam yang sentiasa nampak buruk dan jahat pada pandanagan orang bukan islam.
Sebagai seorang yang agak kehadapan terhadap ilmu pengetahuan dan sedikit terpelajar dari kelangan adik beradik yang lain,maka akulah yang selalu memberi penerangan dan input-input yang seimbang untuk isu-isu ini tidak nampak extrim.Selagi mampu aku akan berikan segala maklumat pada ahli famly yang lain perihal agama dan kehidupan beragama.Sosial dan kehidupan bermesyarakat dari semasa ke semasa.

No comments:

Post a Comment