Thursday, August 19, 2010

Catatan harian ku...

Hari ini nak ceta pasal memori puasa tahun 2007, time tu aku dah bekerja di sebuah kelab golf yang antara yang termewah di malaysia.Jawatan ku waktu itu dari supervisor naik kah management trainee dengan basic gaji rm1700.Itulah seperti dalam pic aku nie,meka itu kwn2 aku yang bertugas bertungus lumus semasa bulan ramadahn.
Tahun aku bertugas di restoran ini sales mmg gila2 punya buzy terutama time ramadan.Hari2 fully booking,kira pecah rekodlah...part time terpaksa kena standby extra,sampai budak2 keja caddy pun aku minta buat part time dgn gaji terus bayar on cash term...
Nak buat ceta time nie,bar supervisor pula di transfer jd floor supervisor oleh manager baru aku. Supervisor baru nie pula mana ada speed dan situation management skill,so kelam kabut lah dia all the time.Ape lagi keja kau makin serabut di buatnya..Dan managaer baru nie pula basic experiance dari restoran fine dining,mane reti speed dan mana tau floor dancing stratagy.
Lagi lah satu dol bertambah.Nasib baik lah ada 3 kapten yang pandai ikuit arahan dan plan yang aku lay out kn pd meka.
Posa mmg lah posa tp dosa pahala mmg mcm air dgn minyak lah duk bercampur aduk,tp syukur aku tetap dapat jaga solat 5 waktu ku dengan betul.Sebab itu lah kut Tuhan bantu aku bila aku berada dlm suasana genting dan sengaja nk di kenakn oleh boss baru aku.Dia takpuas hati sebab aku lagi pandai dari dia,aku tak ikut arahan gila dia.

Dia org baru di kwsn sini tak sama kat fine dining kat luar sana>tansri,dato dan org kaya kt malaysia nie rumahnya ada sekitar kelab golf nie aje.dah meka kenal aku,hampir hari2 duk bertegur sapa dgn fmly meka jd kita tahu rutin dan life style meka.....tp boss baru aku nie main hentam ikut ape dia baca dlm buku dan bilik kuliah saje..Aku ckp you taking control of the floor by using your current needs of the situation not what you've got from the book...buku itu ilmu sbg panduan.Vongol punya orang..
Jadi terjadilah perang dingin antara kami dan staff2 lain mmg sokong dgn aku.Dia pula mmg 2 x vongol, masalah aku dgn dia tp staff2 lain pun dia kerjakan.Setiap benda xbetul pada dia.kalo betul tp dia ada salution dan kaedah yg baik atau lebih baik ..kira patutlah dia buat hal..tp ini xde..merosakkn majlis lg.
Jadi bila dia keluarkan surat tunjuk sebab dan report slah laku pada aku dan bagi pada pengurusan mmg dia dah cari nahas betul....sebab 3 tahun aku peggang pekerja tahunan terbaik berturut2. Pekerja terbaik pilihan oleh rakan penyewa premis.no cuti sakit,lambat,salah laku tata tertib.kira rekod cermerlang lah....
So pihak pengurusan pun pending dulu, why,tetiba aje ada krisis nie.Sebab b4 nie F&B berjalan selama 6 bulan tanpa ade big boss, jadi kami supervisor berganti2 jd executive trainee run the department.But 6 bulan mmg xde problm.....why tetibe bergolak pula nie....
Jadi kami rakan2 orang bawah nie pun bermeeting untuk bersedia jika dia buat hal2 yang akan menjejaskan salah seorang dari kami.So kami teruskan berlakon ikut arahan dia mcm biasa tetapi buar catitan salah dan silap yang dia buat.Rupa2nya dia dlm plan nk buang kami yag ada peluang jd management trainee,asst. manager dan floor executive, dia nk bawa kawan2 dia masuk keja. Itu lah pentingnya jika anda pandai berbahasa kaum lain ttpi jgn heboh2 kn...dia bergayut punya bergayut aku terdengar lah perbualannya itu....so plan seterusnya ..jommm kita bikin dia marah........bagi yang kau2 punya.
So bulan posa mmg 18 jam keja bzz spnjg masa,dia pula dah mula bawa kwn2 dan puak muak dan sekutu sekuman dengan ke tempat kerja.Lagilah senang kami pasang perangkap atau tangkap kesalahannya.So akhirnya pada 27 ramadhan tahun 2002, pagi dalam jam 9.30 aku mewakili pekerja yang teraniya berjumpa dengan General Manager dengan memberikan surat yang detail mencatatkan bentuk-bentuk kesalahan big boss F&B baru....GM yang amik aku dan bawa / ajak aku keja dengan dia dah tahu betapa aku mmg tak akan buat cerita begini tanpa sebab.7 hari selepas itu keluarlah berita hangat lagi sensasi Boss Baru F&B dah di buang keja 24 jam.Kami pun bertepuk sorak bergumbira biarpun tahu beban tugasan makin bertambah,tetapi sekurang-kurangnya.Periuk nasi kami tidak terjejas dan tidak di tebur pasir oleh orang yang busuk hati..

Sekian

No comments:

Post a Comment