Wednesday, July 14, 2010

kemana adik ku berada...Hayad..

Hayad aku mula jaga dari umurnya 13 tahun,dari sebuah keluarga yang berentakan.Aku tak sang gup melihatnya bersusah payah bekerja untuk menyara hidup pada usia yang sepatutnya dia belajar di sekolah,mendapat kasih sayang ibubapa dan menikmati zaman remajanya.
Aku telah menjaga dan memberikan segala yang aku mampu,bahkan kadang-kadang aku melebih kan semua keperluan hayad dari diri ku sendiri. Limpahan kasih sayang dan kesenangan telah ku berikan padanya melebihi aku sayangkan diri ku.
Tetapi resam anak muda pendiriannya goyah dan mudah tergoda oleh keadaan.Kawan-kawan banyak mempengeruhi cara berfikir dan tindakan nya.Hayad selalu keluar dari rumah secara senyap-senyap, tanpa memaklumkan aku terlebih dahulu.Kadang-kadang aku terduduk kakuh terlalu bingung bertanyakan apa salah ku padanya.
Tak cukupkah kasih sayangku padanya.Di saat dia banyak duit dan senang kawan-kawannya ramai dan baik padanya.api setelah dia papa kedana hinggakan makan minum pun tak ada, ka wan-kawannya tak memendangnya lagi lalu membuangnya.Dan barulah angah meminta bantu an dari ku.
Beginilah kesilapan dan perangai yang sering kali dia buat pada ku,tapi aku tak penah serik dan putus asa dalam memberikan kasih sayangku padanya.Hinggalah pada satu hari dia keluar rumah 4 hari sebelum raya haji tahun 2009.Pada petang sebelum hari raya haji aku di timpa kemalangan yang sekaligus mengubah hidup ku.Apabila di hubungi oleh kakak dan seorang lagi adik angkat ku untuk memaklumkan yang aku terlibat dalam kemalangan dan dalam yang sangat kritikal,dia memberi jawapan kami sedang mereka-reka cerita untuk membohonginya.
Akhir sekali dia berpakat dengan kawan-kawannya dengan memberitahu bahawa dia dah pun meninggal dunia sebab terlibat dengan kemalangan.Hancur hati ku dan aku rasa sangat bersalah
sebab jika tidak ku panggil dia balik dia tak akan terlibat dengan kemalangan.
Selang 3 minggu tiba-tiba sms ku berjawab bila angah mengatakan dia ada di Klang dan susah dan tak ada duit untuk makan dan tambang balik.Ku terima dengan syukur walaupun sedara dan kawan-kawan ku sangat marah.semuanya kembali baik bila mereka memahami hasrat hati ku.bahkan aku sempat menghantarnya belajar di sebuah kolej swasta selama 6 bulan dengan semua kos belajar dan sara hidup aku tanggung.Sedangkan di masa yang sama aku dalam kead aan yang masih tidak boleh berjalan,kos perubatan yang mahal dan sara diri yang banyak.
Selepas 6 bulan angah abis belajar dan sesuatu dapat ku kesan padanya,angah dah berubah dia dah pandai marah-marah pada aku.Dia lebih utamakan kawan-kawannya dari aku,dia tinggalkan aku kesakitan di rumah sendirian tetapi dia sanggup meredah malam gelita menung gang motor untuk berjumpa kawannya.Dia akhirnya ungkapkan selama ini dia cuma anggap aku sebagai kawan dan lebih sayangkan kawannya itu sebagai adiknya.
Lalu dia mengungkit mengatakan dia tak mahukan harta aku dan kemewahan aku,lalu dia pergi keluar dari rumah tanpa sebab yang sampai kini aku tak tau apa puncanya.Puas ku pujuk dia balik dan minta maaf.tapi rupa dia kenakan aku lagi,dia balik dan tunjukkan satu komen dari fb tentang hasrat dia yang ingin kembali pada abang,kawan dia itu kata baik fikirkan semula...
Saat itu aku sangat terhina dan baru terfikir aku ini cuma kawan saja setelah 10 tahun aku korbankan jiwa,perasaan,kasih sayang dan wang ringgit ku padanya.Sia-sia aku menjadikan dia sebagai nyawaku selama ini.
Jadi bila aku balik dari satu program dan mendapati dia sekali lagi keluar dari rumah tanpa memberitahu aku terlebih dahulu,aku langsung tak berfikir apa-apa melainkan ahhh...!!! biarkan
aje dia yang pilih demikian.dia dah besar dan berhak untuk memilih apa yang atau buruk dalam hidupnya.Langsung aku tak fikirkan untuk coba menelefon atau bertanyakan halnya dari kawan kawannya.ku kemas pakaian-pakaian lamanya,ku delete no telefon, ku simpan foto,ku remove profilenya dari fb ku.....

2 comments:

  1. hati abang telah terlalu sangat terluka hingaa tiada lagi ruang dan peluang untuk di cantum.atau abg telah sangat merajuk dan berjauh hati pada mu sehinggakan terlalu susah abg.menerima mu semula.

    ReplyDelete
  2. sesaat kebahagian yang orang lain rasa bersama kita ia tak mungkin luput dalam ingatanye...apetah lagi kasih sayang yang dicurahkan. mukin ia ego dan pengaruh kawan serta lahar hawanye sendiri yang melonjak ia pergi...doakan sahaja ia dalam hidayah dan kumpulan iman yang terkawal...budak tu bagus cume nakal sikit dan ada kesan tabiat buruk yang lama terbawa2 dalam hidupnye..bagi dia peluang hidup berdikari....suatu masa nati pasti ia sedari tindakan yang dia lakukan adalah silap...manusia bisa lakukan kesilapan dan menyesal kemudian....atau kah mungkin ada punca lain yang menyebabkan ia berubah...yang pasti jom kite doakan sahaja...pada fitrahnye selagi kita ingat seseorang itu pasti ia ingat akan kite jua....semoga Allah berikan petunjuk hidayah kepadanye...angah...oh angahhh kalu ku jumpe dia aku sunat dia dua kali...tu yg x matang lagi sebab 1 kali sunat x cukup mematangkan ia...banyakkan berdoa syaz serahkan pada yang Maha karyah sahaja....

    ReplyDelete