Saturday, July 24, 2010

Ringankanlah beban Kakak ku..


Nama asalnya Miri@Mary binti Kimpuan lahir pada tahun 1969,merupakan anak yang ke 7 dari 12 orang adik beradik.Memeluk islam setelah bertemu jodoh dengan seorang jejaka dari suku kaum bajau pada usia yang masih mentah.
Tahun 1992 aku bertemu beliau di kampung tempat kakak tinggal dengan suami dam ibu mentuanya keadaanya sangat sedih dan pilu.Bukan saja tidak tahu apa itu islam bahkan tidak pernah di dedahkan tentang islam.Lebih malang lagi kakak aku di perlakukan seperti tukang gaji oleh keluarga belah mentuanya.Kakak kau selain menjaga makan minum 3 orang anaknya yang masih kecil,dia juga terpaksa menjjaga dan menguruskan hal ehwal keluarga mentuanya termasuk adik-adik iparnya yang dah pun besar panjang.Hari-hari kakakau terpaksa bangun awal ke tepi sungai untuk mencuci pakaian yang membukit banyaknya.Memyediakan sarapan pagi,makan tengah hari dan makan malam.
Kakak saya juga menceritakan yang baru 5 hari selepas melahirkan anak yang ke dua dia dah berpagi-pagi ke tepian sungai untuk membasuh pakaian seisi keluarga mentuanya.Dia juga hampir lemas semasa mengandung anak yang ke 3,waktu itu kandungannya dah masuk 8 bulan gara-gara tergelincir ke dalam sungai ketika membasuh pakaian.
17 tahun berlalu aku berjumpa semula dengan kakak aku kali ini anaknya dah 5 orang dan dah pun besar.Tapi kali ini kakak aku datang dengan masalah suami yang dari dulu tak pernah ber tanggungjawab pada keluarga,kaki mabuk,judi dan suka pinjam duit.Kakak aku nk belajar ten tang islam.Sebab baru sedar selama ini dia cuma tahu namanya islam tetapi mengucap pun tak pandai.Mungkin segala masalah ini berpunca dari tiada ilmunya terhadap islam.
Aku ambil kakak aku untuk tinggal dengan aku selama 1 bulan di situ baru aku jelaskan makna islam dan cara menjadi muslim.Akhirnya terbuka hatinya untuk belajar tentang islam bila balik ke sabah nanti.Tetapi hidup kakak aku tak pernah sepi dari dugaan Allah swt,kini setelah anak - anak yang di jaga dan ditetang dgn sepeuh hati seorang demi seorang memberikan masalah pada beliau.Bermula dari anak sulung yang samapi yang kecil sekali pun tak putus-putus dengan masalah mereka.
Suaminya ada tak menambah tak ada pun tak mengurang begitulah di ibaratkan.Aku dalam pa da itu menjadi orang tengah untuk coba membantu sedaya yang boleh.Tetapi aku juga ada kelemahan sendiri, selain dari jarak kami yang jauh, faktor ekonomi juga jadi penghalangnya. sekadar doa saja yang dapat aku kirimkan pada kakak aku.Aku cuma dapat selamatkan cucunya dari di serahkan pada orang lain.Selain mebawa anak sulungnya tinggal dengan aku biarpun aku sering di himpit kesusahan tetapi biarlah anak cucu itu tetap bersama.

No comments:

Post a Comment